English De Bruijn & Co op LinkedIn

Porsche

Rondrijden in een sportwagen (en rijden in een Porsche vormt daar geen uitzondering op) is een aangename maar beslist niet goedkope ervaring. Een forse naheffing loonheffingen met 25% boete maakt dat bepaald niet beter. Het overkwam een dga die vanuit zijn bv een maandelijkse kostenvergoeding van € 200 ontving. Let wel: deze zaak speelde vóór de inwerkingtreding van de werkkostenregeling (WKR). De verder niet-gespecificeerde vergoeding zag (mede) op autokosten, maar had ook betrekking op vakliteratuur, lunch- en dinerkosten alsmede reis- en verblijfkosten. Daarnaast werd aan de dga door zijn bv zowel een Porsche Cayenne als een Porsche Carrera ter beschikking gesteld. Voor de Cayenne werd de bijtellingsregeling toegepast, voor de Carrera niet.

In een procedure wilde de inspecteur de maandelijkse kostenvergoeding gewoon tot het loon rekenen. En omdat de bijgehouden kilometeradministratie voor de Carrera aan werkelijk alle kanten rammelde werd ook voor die auto de bijtellingsregeling toegepast. In de rechtszaal had de dga geen schijn van kans; de naheffingsaanslagen loonheffingen over de periode 2008 tot en met 2011 werden gewoon gehandhaafd, inclusief de bijbehorende boeten. Het bijhouden (of construeren) van een ondeugdelijke kilometeradministratie merkte het Hof Arnhem-Leeuwarden aan als grove schuld, zodat een boete van 25% ‘passend en geboden’ was.

Ook de kilometeradministratie van een tweede ter beschikking gestelde auto verdient dus alle zorg en aandacht. Een stevige bijtelling omdat er al een andere – al dan niet dure – auto ter beschikking wordt gesteld maakt dit niet anders.