English De Bruijn & Co op LinkedIn

Verplichting voor voormalige ANBI’s

De laatste jaren hebben – onder meer door de aangescherpte eisen – nogal wat algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s) hun fiscale status verloren. Het is voor hen belangrijk te weten dat dit statusverlies niet tevens het einde van hun informatieverplichting richting de Belastingdienst betekent. Instellingen waarvan de ANBI-status op of ná 1 januari 2013 is beëindigd en die op dat moment een vermogen van meer dan € 25.000 hadden, moeten binnen acht maanden na afloop van het boekjaar de benodigde informatie aanleveren. Zo wil de fiscus onder meer weten wat de hoogte van het eigen vermogen was ten tijde van het beëindigen van de ANBI-status, wat er nadien met dit vermogen is gebeurd, en welk bedrag is uitgegeven aan de oorspronkelijke ANBI-doelstellingen. Met deze informatie kan de fiscus onder meer nagaan of over de schenkingen wel schenkbelasting is betaald.
Bij een boekjaar gelijk aan het kalenderjaar zal deze informatie dus vóór 1 september 2017 aangeleverd moeten worden. Voor de informatieverstrekking is op de site van de fiscus een formulier beschikbaar.